MICHAEL JÄDERLIND, IT-entreprenör

”DATA ÄR EN MÖJLIGGÖRARE FÖR INNOVATION.”

Michael Jäderlind
Entreprenör i IT- och marknadsföringsbranschen.

”DATA ÄR EN MÖJLIGGÖRARE FÖR INNOVATION.”Michael Jäderlind<br>Entreprenör i IT- och marknadsföringsbranschen.

Michael Jäderlind är entreprenör. Med en kombination av militära strategier, sinne för ständig förbättring och förmåga att skapa en attraktiv arbetsplats har han lyckats grunda och driva flera internationellt framgångsrika företag i IT- och marknadsföringsbranschen. Han har nyligen börjat ett nytt kapitel som business director på varumärkes- och designbyrån Grow i Stockholm. Hör honom berätta om sin syn på effektivisering, känslan av framgång och vad han ser som sin kanske enda talang. 

Hur började ditt arbetsliv?
– Det flyttade in ett gäng studenter i en grannvilla när jag var liten. De var kroniskt lata, så man kunde tjäna pengar på att städa och klippa deras gräsmatta. Jag köpte en stor påse engelsk kola för mina första slantar. Sedan i högstadiet praktiserade jag på en hamburgerrestaurang. Några månader efter det träffade jag restaurangchefen på gatan och han drog med mig och sa ”du ska jobba här!”. Vid 15 års ålder blev jag ryckt från en busshållplats rakt in i arbetslivet. Det var en väldigt kul tid och jag fick chansen att gå en massa internutbildningar. Jag jobbade heltid där ett år efter gymnasiet, innan lumpen, och fick möjligheten att driva stället helt själv. Då tänkte man inte på det, men idag kanske man inte förväntar sig att någon låter en 19-åring hålla i en hel restaurang.

Läs mer
Michael Jäderlind
DEN ÄR OTROLIGT MJUK I GÅNGEN. ETT SLAGSKEPP SOM ÄR MJUKT OCH SMIDIGT, PRECIS SOM JAG GILLAR.
Michael om BMW X5 som laddhybrid

Vad tog du med dig av detta?
–  Det la grunden för rätt mycket av det jag använt mig av senare i livet; att konceptualisera och förstå vad som går att standardisera och effektivisera. Det har jag använt mig av när det gäller allt ifrån hur man utvecklar webbsajter till hur man jobbar med kommunikation eller varumärken. Man letar efter svaret på frågan ’går det här att göra på ett smartare sätt?’. Restaurangen hade en manual där allt var enormt strömlinjeformat och jag utforskade den ordentligt. Det var en bra insikt – man behöver inte uppfinna hjulet igen om någon annan redan lagt ner en jäkla massa tid på att göra något perfekt.

Gillar du att effektivisera?

– Jag kan bli frustrerad när jag vet att det finns ett bra sätt att göra saker på och någon annan envisas med att göra det annorlunda. Jag är egentligen inte så detaljorienterad, men gillar när människor är det. Jag tycker t.ex. att det är otroligt inspirerande när man ser hur någon tar tag i detaljer, och kan relatera till den ambitionen; att alltid göra någonting lite bättre, lite smartare.
 

Är det en filosofi?
– Ja, jag gillar tanken att ständigt förbättra och hitta smartare sätt att göra saker på. Sedan har jag haft turen att få jobba med extremt smarta personer som delat de värderingarna. I slutändan blir det ett sätt att leverera värde direkt – man tar en genväg för att komma fram snabbare.

Läs mer
JAG TROR ATT DET SOM GER FRAMGÅNG ÄR ATT VARA IHÄRDIG. ATT DRIVA PÅ.


Men du kallar dig inte detaljorienterad?
– Jag skulle snarare kalla mig framdriftsorienterad. Jag är otålig. Jag vill att saker ska gå framåt. Det är nog snarare så att jag missar detaljer, men fokuserar på sådant som är viktigt. Att både försöka göra saker bättre och att ta reda på VAD det är som gör saker bättre.

Tror du att det finns generella egenskaper som kan hjälpa någon att nå framgång?
– Jag tror att det som ger framgång är att vara ihärdig. Att driva på. Det handlar sällan om att man är intelligent eller har den absolut bästa idén, utan det gäller snarare att tro på de idéer man ramlar över och att skapa riktning. Det är inte alltid som man tänker sig; att den som framgångsrikt driver ett företag har den bästa idén eller är väldigt smart. Det är den som driver på framåt som klarar sig bäst.
BMW X5 xDrive45e

När kände du framgång första gången?
– Det finns några definierande ögonblick som man i efterhand förstår var viktiga. På ett av de första jobben jag hade efter universitetet blev jag lovad förlängd projektanställning om jag kunde dra in en kund. Så jag lyckades få en erfaren person att ta med mig på några kundbesök. Det roliga var att vi inte hade någonting färdigt att sälja förutom en presentation på jobbet jag hade gjort – vi hade inte ens Powerpoint på den tiden – men vi lyckades faktiskt sälja lösningen på pappret till en kund som tog hela utvecklingskostnaden. Vi skapade ett förtroende om att lösa någonting. Vi sålde en idé, en tanke om ett värde som ligger längre fram i tiden. Det var en rätt cool känsla faktiskt.
 

Är det fortfarande lika spännande att driva affärer som då?
– Hade du frågat för tre veckor sedan hade svaret varit nej. Men nu har jag hamnat i ett sammanhang igen som är otroligt spännande. Jag jobbar på Grow, som är en stor varumärkes- och designbyrå, och vi håller på att utveckla ett erbjudande för hur vi ska förflyttas till ett helt nytt område. Man brukar säga att ’är man den smartaste i rummet är man i fel rum’ och det är jag inte här. Jag jobbar ihop med tre fantastiska personer och det blir magiskt.
 

Är det viktigt att jobba med intelligenta personer?
– Ja, men inte bara intelligenta. För mig är det viktigt att jobba ihop med människor som är drivna och kunniga på sitt område, men också snälla. Snällhet skapar ett arbetsklimat som gör att folk vågar ta risker, diskussioner, att pröva sina idéer och att vara sig själva. Det är nämligen någonting som har hjälpt mig i det jag gör. Ska man skapa drift framåt så måste man se till att folk vågar sticka ut hakan. Jag tror att jag har gett folk ganska mycket frihet till det genom åren.

 

 

Läs mer


Vilket är din viktigaste insats i företag du drivit?
– Att rekrytera. Helt seriöst så tror jag ibland att det är min enda talang; att skapa förtroende och hitta människor som är jäkligt duktiga och som kan samarbeta. Jag kan hitta bra folk och skapa någonting tillsammans med dem.

Hur valde du din bransch?
– Branschen valde mig. Det hände när jag hade mitt första jobb och började förstå möjligheten med data – då menar jag siffror, statistik och värden. Kraften i att kunna koppla ihop information och skapa någonting ur det – det valde mig. Och precis när det hade hänt så uppstod den roliga delen av IT-yran, runt 1999, och så hamnade jag i det spåret. Sedan har det bara fortsatt.
BMW X5 xDrive45e
Michael Jäderlind
Michael Jäderlind
BMW X5 xDrive45e

Vad hände just 1999?
– Just det året var definierande. Det fanns en otrolig optimism och framtidstro kring allt som hade med internet att göra. Alla verkade tänka att det kommer att förändra värden. Vi var kanske lite för optimistiska om hur snabbt det skulle gå och hur lätt det skulle vara, men faktum är att allt som vi trodde på då har hänt idag. Bolag som blev utskrattade då har fungerande motsvarigheter idag. De var bara 15 år för tidiga. Det var en häftig tid.
 

Vad skulle dagens Michael ge för råd till den yngre Michael?
– Ta lite färre konflikter. Se när saker inte går att förändra. Gå därifrån och försök inte föra någon kamp för ’det som är rätt’. Man inser med åldern att man ska låta bli att lägga tid på vissa saker och gå vidare.
 

Hänger det ihop med din snällhetsdevis tror du?
– Jo. Fast egentligen har människor som tror gott om folk en större benägenhet att bli besvikna. Men jag tror att i grund och botten att om man jobbar med tillit som ledarskapsverktyg blir man besviken kanske var tjugonde gång. Men de övriga nitton gångerna så får man ju ut mycket, mycket mer av de människor man jobbar med.

Läs mer


Hur ser du på framtiden i din bransch?
– Jag tror att vi bara börjat att ens förstå vad vi kan göra av de data vi samlar in kring hur vi beter oss. Jag började en gång i tiden med data om fastigheter, men har på sistone bara intresserat mig för beteenden, mönster, hur folk agerar och i slutändan vilka innovationer man kan göra på basis av insikterna. Data är en möjliggörare för innovation. Den insikten kom tidigt. Det är precis det jag jobbar med idag.

Vad kör du?
– BMW X5 som laddhybrid. Den är otroligt mjuk i gången. Ett slagskepp som är mjukt och smidigt, precis som jag gillar. Det är en helt fantastisk bil som dessutom är en laddhybrid. Det är ju bara en tidsfråga innan vi alla kör elbilar i vår del av världen, där vi har tillgång till så extremt ren energi med vattenkraft och kärnkraft.
BMW X5 xDrive45e
Michael Jäderlind
Michael Jäderlind
BMW X5 xDrive45e

Har du exempel på viktiga verktyg i yrkeslivet?
– Jag har gjort två val som var väldigt gynnsamma för mig senare i livet. Det ena var att jag gjorde lumpen som kompanibefäl och sedan gjorde reservofficersutbildning. Många pratar om ledarskapsutbildningen, men i pansartrupperna lärde jag mig också någonting annat: Att förenkla alla strategier till max, för att tempot är det viktiga i striden. Du ska upprätthålla en hastighet – grundläget är anfall och det genomsyrar allt man gör. Det är någonting jag tagit med mig: det som man i näringslivet kallar för ”vision” heter i det militära ”önskat läge”, vilket innebär att när ett moment är slut ska vi stå vid en viss linje i terrängen och hålla den. Och det är lite så man gör i ett företag också – man är mitt inne i en förändring och då är det rörelsen och tempot i den förändringen som man vill åt. Precis som i det militära vet man att planen kommer att skita sig längs vägen, för det gör den alltid. Men att kunna parera och behålla idén om att ’det är hit vi ska’ och att kommunicera detta tydligt – det är en insikt som kom tidigt i det militära. Att upprätthålla tempo i det man gör, det har varit viktigt för mig.
 

Vilket var det andra viktiga valet?
– Jag gick en universitetsutbildning som på den tiden hette ’linjen för personal- och arbetslivsfrågor’, vilket låter otroligt tråkigt. Men man fick läsa både ekonomi, psykologi, sociologi och pedagogik. Och jag har haft stor nytta av de beteendevetenskapliga ämnena, för de är ju grunden i all form av kommunikation och marketing. Hur vi uppfattar varandra, hur vi samarbetar – allting sådant finns i beteendevetenskapen, och det är viktigt att ta med sig när man leder företag. Det har lagt grunden till hur jag valt att utforma de arbetsplatser som jag har haft möjlighet att skapa. Med perspektivet att man ska kunna trivas och utvecklas.

Man ska alltså vara en beteendevetande militär?
– Haha, nej det vill jag inte påstå, men det funkade för mig! Sedan har jag haft otrolig nytta av min fru som är psykoterapeut, vilket är en bra grej att ha tillgång till på hemmaplan. När man själv inte är så bra på att uppfatta vad folk har för drivkrafter och agendor, så kan man alltid ta ett varv hemma med en person som är expert på området. Jag har en inhousekonsult i min fru!

Läs mer
SE VÅRA TJÄNSTEBILSERBJUDANDEN.

SE VÅRA UTVALDA TJÄNSTEBILSERBJUDANDEN.

Vi har skräddarsytt flera bra lösningar för era företags- och tjänstebilar.
BMW Business Agneta Green

”VI HAR SAMMA VÄRDEN FÖR OSS SJÄLVA SOM FÖR FÖRETAGET”

Läs även om Agneta Green, VD på Oaxen Krog & Slip.