BMW eDrive

MER ENERGI. MINDRE BENSIN.

BMW eDrive.

MER ENERGI. MINDRE BENSIN.

BMW eDrive.

Det eldrivna drivkonceptet BMW eDrive levererar maximal körglädje – nästan helt ljudlöst och utsläppsfritt. Tre huvudkomponenter utgör basen i BMW eDrive: elmotorn, högprestandabatteriet med litiumjonteknik och den intelligenta energistyrningen.

MER ENERGI. MINDRE BENSIN.BMW eDrive.

Det eldrivna drivkonceptet BMW eDrive levererar maximal körglädje – nästan helt ljudlöst och utsläppsfritt. Tre huvudkomponenter utgör basen i BMW eDrive: elmotorn, högprestandabatteriet med litiumjonteknik och den intelligenta energistyrningen.

Read more

Framtidens mobilitet redan idag tack vare BMW eDrive.

Drivkonceptet BMW eDrive levererar imponerande kördynamik. Kombinationen av elmotor, högprestandabatteri med litiumjonteknik och intelligent energistyrning resulterar i en oöverträffad körupplevelse och acceleration som tar andan ur dig. I rent eldrivet läge sker körningen dessutom helt utan lokala utsläpp.

  • Elmotor

    Elmotorn baseras på innovativ teknik utvecklad av BMW Group och utgör en central beståndsdel i alla eldrivna BMW-modeller. Med fulladdat batteri har t ex BMW 7-serie iPerformance en maximal räckvidd på cirka 48 kilometer vid ren eldrift. Det är tillräckligt för att köra de flesta av vardagens körsträckor utan lokala utsläpp. Allt efter behov kan elmotorn även utnyttjas för korta, extra kraftfulla accelerationer med hjälp av boost-funktionen – exempelvis vid omkörningar.

  • Högprestandabatteri med litiumjonteknik

    Alla bilar med BMW eDrive-teknik får den energi som krävs för eldriften från ett högteknologiskt system för energilagring. Högprestandabatterier med litiumjonteknik har kombinerats med ett kylsystem som ser till att batterierna alltid håller optimal arbetstemperatur för maximal effekt och livslängd. Laddar gör man enkelt, snabbt och bekvämt med hjälp av en BMW i Wallbox eller på någon av de tusentals publika laddpunkter som finns i landet.

  • Intelligent energistyrning

    Den intelligenta energistyrningens främsta uppgift är att garantera högsta möjliga effektivitet och prestanda i varje situation. Dessutom styrs andra BMW EfficientDynamics-system som är särskilt optimerade för drivlinor med elmotor.
    Den intelligenta energistyrningen optimerar elmotorns och högprestandabatteriets verkningsgrad genom en förutseende drivningsstrategi. Data från navigationssystemet används för att med hänsyn till körsträckans förutsättningar och den aktuella trafiksituationen i förväg beräkna de optimala tidpunkterna för att köra eldrivet alternativt ladda batteriet. Detta spar upp till tio procent energi – energi som kan användas för att förlänga den eldrivna räckvidden.
    Bromskraftåtervinningen omvandlar den rörelseenergi som frigörs vid inbromsningar eller motorbroms till elektricitet och laddar in energin i högprestandabatteriet med litiumjonteknik. Denna ökning av totaleffekten finns därmed alltid tillgänglig när den behövs.
    I kombination med ECO PRO-läget räcker ett knapptryck för att kalibrera fordonets samtliga system för maximal effektivitet – ett intelligent sätt att utnyttja bilens energireserver. Den intelligenta energistyrningen reglerar och anpassar bilens komfortfunktioner efter behov. Dessutom ges på Control Display tips om hur körningen kan göras ännu mer effektiv och därmed öka den maximala räckvidden ytterligare.

LADDBARA MODELLER MED BMW eDRIVE-TEKNIK.

Laddbara bilar från BMW

MODELLERNA FRÅN BMW i

BMW i3

BMW i3. Elektrisk och elektrifierande.

BMW i3 ger begreppet hållbar mobilitet en ny definition: Med sin helelektriska drivning imponerar BMW i3 med sin utsläppsfria och oöverträffat smidiga körupplevelse.
Förbrukning och koldioxidvärde för BMW i3:
Bränsleförbrukning blandad körning l/100km: 0*
Koldioxidvärde blandad körning i g/km: 0*
Elförbrukning blandad körning kWh/100 km: 15,2*

Read more
BMW i8 Coupé.

BMW i8. Framtidens sportbil.

BMW i8 är redo att revolutionera sitt bilsegment. Den första sportvagnen med en småbils bränsleförbrukning och koldioxidvärden.
Förbrukning och koldioxidvärde för BMW i8 Coupé:
Bränsleförbrukning blandad körning l/100 km: 2,2 – 2,1*
Koldioxidvärde blandad körning g/km: 49 – 48*

Read more
BMW i3s.

BMW i3s.

Med utsläppsfri körning och sportig karaktär är BMW i3s framtidens elbil redan idag. Med sina imponerande 3,4 sekunder från 0 till 60 km/h, sin typiska one-pedal-feeling och sin progressiva design frigör den dynamik värdig en sportbil.
Förbrukning och koldioxidvärde för BMW i3s:
Bränsleförbrukning blandad körning l/100km: 0*
Koldioxidvärde blandad körning g/km: 0*
Elförbrukning blandad körning kWh/100 km: 16,1*

Read more
BMW i8 Roadster.

BMW i8 Roadster.

Framtiden gestaltar sig lovande – i form av den första BMW i8 Roadster. Spännande, fascinerande och redo att ställa frihetsbegreppet på ända. För villkorslös körglädje så långt vägen bär.
Förbrukning och koldioxidvärde för BMW i8 Roadster:
Bränsleförbrukning blandad körning l/100km: 2,2*
Koldioxidvärde blandad körning g/km: 51 – 50*

Read more

BMW iPERFORMANCE-MODELLERNA

BMW 225xe iPerformance Active Tourer.

Kombinationen av BMW eDrive och en 3-cylindrig BMW TwinPower Turbo-bensinmotor ger en systemeffekt på 165 kW (224 hk) med ett koldioxidvärde på 61 till 52 g/km och en bränsleförbrukning på 2,7 till 2,3 liter vid 10 mils blandad körning (EU-körcykeln).

Read more

BMW 330e iPerformance Sedan.

En 4-cylindrig BMW TwinPower-bensinmotor på 135 kW (184 hk) samspelar perfekt med en 65 kW (88 hk) stark elmotor. Koldioxidvärdet ligger på 49 till 44 g/km och bränsleförbrukningen på 2,1 till 1,9 liter vid 10 mils blandad körning (EU-körcykeln).
Read more

BMW 530e iPerformance Sedan

Drivlinans kärnkomponenter utgörs av en 4-cylindrig BMW TwinPower Turbo-bensinmotor på 135 kW (184 hk), en stark elmotor och ett kraftfullt litiumjonbatteri med en kapacitet på 9,2 kWh. Tillsammans ger de en systemeffekt på 185 kW och 252 hk. Med ren eldrift går det att köra en sträcka på upp till ca 5 mil, med en maximal hastighet på 140 km/h.

Read more

BMW 7-seriens iPerformance-modeller.

BMW iPerformance-modellerna 740e och 740Le xDrive drivs av en 258 hk stark 4-cylindrig BMW TwinPower Turbo-bensinmotor i kombination med en högeffektiv eDrive-elmotor.

Read more

BMW X5 xDrive40e iPerformance.

BMW X5 xDrive40e iPerformance är gränslös och banbrytande i alla avseenden. Trots den höga motoreffekten för bensinmotorn på 180 kW (245 hk) ligger koldioxidvärdet på låga 78 till 77 g/km och bränsleförbrukningen på 3,4 till 3,3 liter vid 10 mils blandad körning (EU-körcykeln).
Read more

LADDA.

Från enkel laddning i hemmet och vid laddstation i Charge & Drive-nätverket till assistanstjänster – BMW:s laddkoncept gör det till ett smidigt och bekvämt nöje att köra eldrivet.

  • Ladda hemma

    Elbilar har många fördelar jämfört med konventionella bilar – Exempelvis kan du ha ”full tank” varje morgon genom att ladda snabbt och smidigt med en BMW i Wallbox: Denna väggmonterade laddstation ger högre laddeffekt och kortare laddtider. Även designmässigt är laddstationen perfekt anpassad till din BMW i.

  • Ladda längs vägen

    BMW samarbetar med Bee i Sverige. Med Bees app finns alltid
    närmsta laddstation tillhands i mobilen. Här syns om laddstationen är
    ledig samt aktuell driftstatus.

    Laddstationerna som ingår i Bee-nätverket visas med hjälp av BMW i
    ConnectedDrive-tjänsterna i navigationssystemet. Det gör att det går
    både snabbt och smidigt att hitta och utnyttja publika laddstationer.
    Användning och betalning sker med kontaktkort eller förmånligt
    abonnemang med Bees laddkort.

  • Laddstatus

    Med appen BMW Connected kan du övervaka laddningen i realtid – enkelt och smidigt via din smartphone. Dessutom kan du alltid kontrollera din BMW:s aktuella räckvidd på el och batteriets laddnivå. Laddcykeln kan fjärrstyras via veckotimern och klimatautomatiken fjärraktiveras så att du möts av en behaglig kupétemperatur när du stiger in i bilen.

Bränsleförbrukning och koldioxidvärden.

  • Den angivna bränsleförbrukningen och utsläppsvärdena utgår från EU-förordning (EG) 715/2007 i den version som gällde vid tidpunkten för typgodkännande. Värdena avser ett typfordon med grundläggande konfiguration och det visade intervallet tar hänsyn till storleken på hjul, däck och extrautrustning.

    * Värdena är enligt WLTP-körcykeln. Från första september 2018 har WLTP helt ersatt körcykeln NEDC. På grund av mer realistiska testförhållande är under WLTP, uppmätt bränsleförbrukning, energiförbrukning och koldioxidvärde ofta högre och verklig räckvidd i många fall lägre än med uppmätt NEDC-värde. Under år 2019 är NEDC-värdena legalt bindande.

    ** Uppgifter om förbrukning och koldioxidvärden uppfyller kraven för mätning enligt den nya WLTP-körcykeln och har räknats om till EU-körcykeln (NEDC) för att underlätta jämförelser. Andra värden kan gälla vid beräkning av skatt och övriga fordonsavgifter. Du kan beräkna din fordonsskatt på: www.bilsvar.se

    Mer information om WLTP-körcykeln finns på www.bmw.se/wltp.

    Värdena avser basmodell med standardväxellåda; värden i [ ] gäller för modell med extrautrustningens växellåda.

    Modellerna på bilderna kan ha extrautrustning och tillbehör som inte ingår i standardutrustningen för den svenska marknaden. Information om vilka modeller och utrustningsalternativ som erbjuds i Sverige framgår av texten. Kontakta din BMW-återförsäljare för mer information. Med förbehåll för ändringar i konstruktion och utrustning samt skrivfel och andra felaktigheter.