Bonus malus-systemet har enligt regeringen haft stor effekt på nybilsregistreringen av elbilar. För att göra systemet ännu er träffsäkert har de beslutat att förändra den delen av regelverket som omfattar klimatbonusbilar.
Det här innebär förändringarna enligt regeringen:
- Bonusbeloppen för laddhybrider justeras och sänks.
- Gränsvärdet för koldioxidutsläpp justeras och sänks från 60 gram CO2/km till 50 gram CO2/km.
- Det införs ett pristak som innebär att klimatbonusbilar som har ett nypris som överstiger 700 000 kronor inte kan kvalificera sig för bonus längre.
- Gasbilar kan få bonus med grund i EU:s allmänna förordning om stöd av mindre betydelse.
- Begränsning av bonusbelopp tas bort till företag på 35 procent av prisskillnaden mellan närmast jämförbara konventionella bil.
Från och med 1 januari 2023 träder ytterligare ändringar i kraft.
- Bonusbeloppen för laddhybrider justeras och sänks.
- Bonusbeloppet för bilar som släpper ut 0 gram koldioxid per kilometer justeras och sänks.
- Gränsvärdet för koldioxidutsläpp justeras och sänks från 50 gram CO2/km till 30 gram CO2/km.
På Transportstyrelsen webbplats kan du redan nu läsa mer om hur bonusen påverkar dig som har en bil som tagits i trafik innan, respektive efter, 12 juli 2022.